Kennissynthese: Cultuurbeoefening op school en in de vrije tijd
Ondersteuners
Ondersteuners zijn instellingen die aanbieders helpen bij hun organisatie en dienstverlening. Denk bijvoorbeeld aan gemeentelijke, provinciale en landelijke steuninstellingen, waaronder bonden en koepelorganisaties en cultuurcoaches.
In de kennissynthese kom je meer te weten over deze ondersteuners. Hieronder vind je een beknopte beschrijving van enkele onderwerpen. We benadrukken dat het hier om een zeer beperkte selectie gaat. Voor een uitgebreidere beschrijving van de onderzoeken over de ondersteuner verwijzen we je naar de kennissynthese.
Inhoudsopgave
Fondsen en (boven)sectorale instellingen
Rijkscultuurfondsen
Rijksgefinancierde sectorale en bovensectorale instellingen
Provinciale en lokale ondersteuners
Provinciale en grootstedelijke steunfunctie-instellingen
Cultuurcoaches en andere lokale ondersteuners
Provinciale erfgoedinstellingen
Koepelorganisaties en brancheorganisaties
Koepels van en voor kunstdocenten en artistiek begeleiders
Koepels van en voor cultuur- en onderwijsinstellingen met kunsteducatie-aanbod
Koepels van en voor amateurkunstverenigingen
Ondersteuningsstructuur voor talentontwikkeling
Talentontwikkeling is een continu proces dat op allerlei plekken plaatsvindt. Daardoor heeft het geen duidelijke positie in de ondersteuningsstructuur. Voor de ontwikkeling van jong talent kunnen evenementen als stimulans dienen. Voorbeelden hiervan zijn het Prinses Christinaconcours, Popronde en de Grote Prijs van Nederland.
Ook docenten, ouders, muziekscholen, musea en andere instellingen zijn belangrijke schakels in de keten van talentontwikkeling. Beoefenaars kunnen financiële ondersteuning aanvragen bij verschillende fondsen, zoals Werkbijdragen voor Jong Talent en het Mondriaan Fonds. De belangrijkste belemmeringen die jonge talenten ervaren zijn te weinig geld, te weinig oefenruimten en te weinig mogelijkheden om op te treden (Roorda, 2014; Van Eijck et al., 2016; Slaa, 2017).