Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie

Achtergronden en handreiking voor de toekomst
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In 2016 publiceerden we de eerste versie van de Basis voor Cultuureducatie, een handreiking voor een duurzame en kwalitatief hoogwaardige inrichting van cultuureducatie voor álle kinderen en jongeren op school, in de kinderopvang en in de vrije tijd. Acht jaar later zijn de maatschappelijke omstandigheden veranderd en is het denken verder ontwikkeld. Daarom is er nu een geactualiseerde versie: de Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie.

De Nieuwe Fundamenten voor Cultuureducatie bestaat uit drie delen. Het eerste deel (Beschrijvingen) bevat een compleet geüpdatet overzicht van de context en de positie van cultuureducatie. Ook is er een nieuw hoofdstuk over het belang en de mogelijkheden van cultuureducatie in relatie tot het ontwikkelingsniveau van kind en jongere.

In het tweede deel (Visie en vraagstukken) vind je een curriculumopzet en visie. Hoe zou cultuureducatie in de toekomst vorm kunnen krijgen?

Stappenplan voor duurzame cultuureducatie

Het derde deel schetst de vervolgstappen die in onze ogen wenselijk of nodig zijn om de positie van cultuureducatie te verbeteren, en de waarde van cultuureducatie voor de maatschappij en het individu ten volle te benutten. Daarbij zoomen we in op de rol van scholen, overheden en de cultuursector.

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Ronald Kox (hij/hem/zijn)
Functie: Specialist Cultuureducatie
Expertise: curriculumontwikkeling
ronaldkox@lkca.nl
030 711 51 42
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel