Veranderende Tijden
Actueel vervolgonderzoek
Deze eerste LKCA-publicatie is een vervolg op het onderzoek dat Cultuurnetwerk Nederland in 2002 met de VNG uitvoerde naar gemeentelijk beleid voor binnenschoolse cultuureducatie, onder meer op basis van zes casestudies. De turbulente ontwikkelingen in de afgelopen tien jaar maakten een actualisatie wenselijk. Daarom werden de zes eerder beschreven gemeenten – Groningen, Zoetermeer, Kampen, Vlissingen, Gilze en Rijen en Horst aan de Maas – opnieuw bezocht.
Basis cultuureducatie behouden
Gemeenten hebben de afgelopen tien jaar gebouwd aan een goede basis voor binnenschoolse cultuureducatie. Vaak gaat het om een basispakket en een loketfunctie voor scholen, soms ook voor culturele instellingen. De bevraagde gemeenten hebben bij de laatste bezuinigingsronde cultuureducatie in het basisonderwijs zoveel mogelijk ongemoeid te laten, in tegenstelling tot buitenschoolse cultuureducatie.
Meer kwaliteit en samenhang
Hoe je zo’n basispakket en loketfunctie voor cultuureducatie positioneert en financiert blijft onderwerp van discussie. Ook de inhoud van het basispakket roept vragen op. Hoewel scholen vaak tevreden zijn over zo’n kant-en-klaar pakket, kleven er ook nadelen aan. Scholen denken daardoor zelf soms te weinig na over cultuureducatie, en het leidt vaak tot losse activiteiten. Veel gemeenten streven naar meer kwaliteit van en samenhang.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)