Versterken wat er al is

Op weg naar inclusieve leerecosystemen
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel
In het onderzoek ‘Versterken wat er al is’ analyseren we het leerecosysteem op lokaal- en wijkniveau. Met kennis en ervaring uit de praktijk maken we het leerecosysteem sterker, toegankelijker en inclusiever.

Aanleiding

Hoe zorgen we dat iedereen zich cultureel kan ontwikkelen? Om die vraag te beantwoorden, doet LKCA in 2021-2024 onderzoek naar culturele leerecosystemen.

Eerder deelden we een essayreeks, deden we onderzoek in het speciaal onderwijs en interviewden we professionals uit het veld. Samen met culturele partners voerden we systeemanalyses uit, die leidden tot een longread. We verzamelden best practices en vertaalden deze naar overdraagbare kennis en handreikingen.

Versterken wat er al is

In dit proeftuinonderzoek brengen we twee systemen in kaart: ForwArt en Maak Mee in je Wijk. Ze werken vanuit een leerecosysteembenadering en doen interventies om hun lokale systeem sterker, inclusiever en diverser te maken. We halen best practices op, leggen vast welke knelpunten deze organisaties ervaren en welke kansen ze benutten.

Ruimte voor vernieuwing

Met dit onderzoek willen we bijdragen aan vernieuwing binnen de cultuursector. We zien dit onderzoek niet als sturing op een systeemverandering, maar als een handreiking om een nieuwe manier van denken te stimuleren. Zo hopen we het leerecosysteem breder toepasbaar te maken voor andere professionals en organisaties.

Bevindingen

Vanuit het onderzoek kunnen we deze vier belangrijke learnings meegeven:

  1. Zet niet het systeem centraal, maar versterk het wel
    In leerecosystemen staat het individu centraal. Maar door het systeem te versterken, ondersteun je ook het individu.
  2. Zie wijkpartners, jongeren en kinderen als gelijkwaardige partners in het systeem
    Beperk hiërarchie en neem je partners serieus. Initiatieven die de leefwereld centraal stellen, zijn het meest succesvol. Systemisch denken en top-downbenadering roepen vaak weerstand op. Geef ruimte aan de stem en leefwereld van de doelgroep.
  3. Zorg voor de juiste ingrediënten in de tussenruimte
    Benut lokale kennis door informele en frequente interactie met betrokkenen om vertrouwen en samenwerking te versterken. Bespreek expliciet de waarde van kunst en cultuur om weerstand te voorkomen.
  4. Investeer gericht en duurzaam
    Kies bewust voor specifieke lokale partijen en contexten. Koester en versterk bestaande initiatieven. Zorg dat wijkactiviteiten passen bij de identiteit van lokale en stedelijke partners.

Doelgroep

Dit onderzoek is vooral interessant voor beleidsmakers en culturele instellingen die hun organisatie willen laten denken vanuit het perspectief van culturele leerecosystemen.

Wat is een leerecosysteem?

Alle mensen moeten zich cultureel kunnen ontwikkelen op basis van hun eigen passies en talenten. Helaas is dit niet voor iedereen vanzelfsprekend. In een leerecosysteem werken mensen uit verschillende sectoren samen om het culturele systeem inclusiever te maken. Zo ontstaan er nieuwe mogelijkheden voor persoonlijke ontwikkeling.

Lees ook onze handreiking: Wat is een leerecosysteem?

Lees ook

Vond je dit artikel interessant?

Gemiddelde 0 / 5. totaal 0

Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)

Reacties (0)
Praat verder over dit onderwerp met deze expert(s):
Luud Goossens
Luud Goossens
Functie: Specialist Onderzoek
Expertise: onderzoek,overheidsbeleid
luudgoossens@lkca.nl
030 711 51 27
Bekijk alle experts
Bijgewerkt op:
Gepubliceerd:
Deel dit artikel