Stel een vraag
Lees hieronder alle veelgestelde vragen
Voortgezet onderwijs
Wat is de richtlijn voor het aantal taakuren van de cultuurcoördinator VO?
Hoe zit het beroepsgerichte examenprogramma voor het vmbo in elkaar?
Beroepsgerichte keuzevakken
Elk profiel heeft een aantal keuzevakken, met daarbij ook de mogelijkheid om een kunstvak te kiezen. Zo kan een leerling zijn programma verdiepen of verbreden. Afhankelijk van de leerweg kiest een leerling tenminste vier (bb en kb) of twee (gl) keuzevakken. Afhankelijk van het aanbod van de school, kunnen leerlingen keuzevakken binnen en buiten het profiel kiezen.Algemeen deel en kunstvakken
Naast bovengenoemde onderdelen bevatten de profielen altijd de algemeen vormende vakken:- Nederlands;
- Engels;
- Maatschappijleer;
- Lichamelijke opvoeding;
- Kunstvakken inc. CKV
LoopbaanOriëntatie en Begeleiding
Daarnaast kent elk profiel het onderdeel LoopbaanOriëntatie en Begeleiding (LOB). Hierin maken leerlingen kennis met de praktijk tijdens praktijkopdrachten, bedrijfsbezoeken en/of stages. De inhoud is deels gekoppeld aan het beroepsgerichte profielvak. Leerlingen sluit het LOB af met een loopbaandossier.Lees verder
Website platforms vmboWelke kerndoelen zijn er voor het leergebied kunst en cultuur in de onderbouw van havo/vwo?
Kerndoelen leergebied Kunst & Cultuur
Het leergebied Kunst & Cultuur heeft vijf kerndoelen. Daarin is aandacht voor alle kunstdisciplines. Erfgoededucatie is verweven in de kerndoelen voor het leergebied Kunst & Cultuur, en valt verder onder het leergebied Mens & Maatschappij.Kerndoel 48: Produceren van kunst
De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de ontzeggingskracht van verschillende kunstdisciplines te onderzoeken. En om die toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen.Kerndoel 49: Eigen kunstzinnig werk presenteren
De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of in groepsverband, aan derden te presenteren.Kerndoel 50: Leren kijken en luisteren naar kunst
Op basis van enige achtergrondkennis leert de leerling te kijken en/of te luisteren naar beeldende kunst, muziek, film en theatervoorstellingen.Kerndoel 51: Verslag doen van ervaringen
Met behulp van visuele of auditieve middelen leert de leerling verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer).Kerndoel 52: Reflecteren op kunstzinnig werk
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars.Invulling leergebied Kunst en Cultuur
Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het onderwijs inrichten en aanbieden. Dit kan in een samenhangend leergebied, in afzonderlijke vakken, als onderdeel van projecten of een combinatie van de genoemde opties. Het aantal uren dat scholen aan de kunstvakken moeten besteden, is niet vastgelegd. Wel moet voldoende tijd ingepland worden om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren.Lees verder
Leergebied Kunst en cultuurHoe zit het leergebied Kunst & Cultuur in elkaar voor de onderbouw van het vmbo?
Kerndoelen leergebied Kunst & Cultuur
Alle kunstdisciplines en erfgoededucatie komen terug in de vijf kerndoelen van het leergebied Kunst & Cultuur. Erfgoededucatie komt ook terug in het leergebied Mens & Maatschappij.Kerndoel 48: Produceren van kunst
De leerling leert door het gebruik van elementaire vaardigheden de zeggingskracht van verschillende kunstzinnige disciplines te onderzoeken. Ook leert de leerling dit toe te passen om eigen gevoelens uit te drukken, ervaringen vast te leggen, verbeelding vorm te geven en communicatie te bewerkstelligen.Kerndoel 49: Eigen kunstzinnig werk presenteren
De leerling leert eigen kunstzinnig werk, alleen of als deelnemer in een groep, aan derden te presenteren.Kerndoel 50: Leren kijken en luisteren naar kunst
De leerling leert op basis van enige achtergrondkennis te kijken en/of te luisteren naar beeldende kunst, muziek, theater-, dans- of filmvoorstellingen.Kerndoel 51: Verslag doen van ervaringen
De leerling leert, met behulp van visuele of auditieve middelen, verslag te doen van deelname aan kunstzinnige activiteiten (als toeschouwer en als deelnemer).Kerndoel 52: Reflecteren op kunstzinnig werk
De leerling leert mondeling of schriftelijk te reflecteren op eigen werk en werk van anderen, waaronder kunstenaars.Invulling leergebied Kunst & Cultuur
Scholen mogen zelf bepalen hoe ze het onderwijs inrichten en aanbieden. Dit kan zijn in een samenhangend leergebied of in afzonderlijke vakken. Maar ook als onderdeel van een project of een mengvorm van de genoemde opties.Uren
Het aantal uren dat scholen aan de kunstvakken moeten besteden, is niet vastgelegd. Wel moet een school voldoende tijd inplannen om de algemene doelstelling en de kerndoelen te realiseren.Meer informatie
Kunst & cultuur in het vmboWelke kunstvakken kunnen leerlingen kiezen als examenvak in de bovenbouw havo/vwo?
Kunst algemeen en kunst beeldende vormgeving/dans/drama of muziek
Kunst algemeen behandelt de algemene theorie (cultuurgeschiedenis) van beeldende kunst en vormgeving, muziek, dans en theater. Aan de hand van zes invalshoeken bestudeert de leerling zes onderwerpen. Deze invalshoeken en onderwerpen staan in het examenprogramma. Leerlingen kunnen ook examen doen in één discipline. Dit onderdeel bestaat uit twee vakonderdelen: praktijk en vaktheorie. De praktische en vaktheoretische delen worden afgesloten met een schoolexamen.Kunstvakken oude stijl
Een aantal scholen biedt kunstvakken ‘oude stijl’ aan als examenvak: handvaardigheid, tekenen, textiele vormgeving (tehatex) en muziek. Deze vakken worden afgesloten met een schoolexamen en een centraal examen.Lees verder
Examenprogramma’s kunstvakken havo Examenprogramma’s kunstvakken vwoKunnen vmbo-leerlingen ook examen doen in de kunstvakken?
Eindtermen kunstvakken
Eindtermen kunstvakken Eindtermen beeldende vorming Eindtermen drama Eindtermen dans Eindtermen muziekHandreiking schoolexamens
Beeldende vakken Dans Drama MuziekAmateurkunstondersteuning
Wat is de artiestenregeling?
Wat betekent auteursrecht voor verenigingen?
Hoe schrijf ik een beleidsplan?
Hoe stel je statuten en regels op voor je vereniging of stichting?
Wat zijn de richtlijnen voor btw?
- geen winstoogmerk hebt;
- de concurrentiepositie van ondernemers die wel winst beogen niet ernstig verstoort.
- maatschappelijk werk
- sociale zekerheid
- bescherming van kinderen en jongeren
- het leveren van culturele diensten
Wat zijn de richtlijnen voor honoraria voor dirigenten, docenten en andere artistiek begeleiders?
Wanneer richt je een culturele vereniging op, wanneer een stichting?
Wat betekent de Wet Bestuur Toezicht Rechtspersonen (WBTR) voor mijn vereniging of stichting?
MBO
Wat is buitenschoolse cultuureducatie?
Wat verstaan we onder cultuureducatie?
Doelbewust leren over en met kunst, erfgoed en media via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools.
Cultuureducatie is in bovenstaande definitie een overkoepelende term voor zowel binnen- als buitenschoolse educatie. De term wordt ook wel gebruikt om enkel de binnenschoolse cultuureducatie te duiden. Hiervoor wordt steeds vaker de term cultuuronderwijs gebruikt. Leerlingen of deelnemers leren over cultuur door er actief mee bezig te zijn en zelf iets te maken. Ze leren van het kijken en luisteren naar cultuuruitingen, van cultuurbezoek en van lezen over cultuur. En door te reflecteren op eigen werk en dat van anderen. Via cultuureducatie ontwikkelen leerlingen en deelnemers culturele competenties en talenten. Mensen doen kennis op over cultuur als fenomeen en als expressiemiddel. Ze ontwikkelen culturele vaardigheden en een open houding ten aanzien van cultuur.Wat verstaan we onder cultuuronderwijs (binnenschoolse cultuureducatie)?
Het algemeen vormend onderwijs in kunst, erfgoed en media.
Doelen van cultuuronderwijs zijn formeel vastgelegd in kerndoelen en eindtermen:- kerndoelen Kunstzinnige oriëntatie en Oriëntatie op jezelf en de wereld in het basisonderwijs;
- kerndoelen Kunst en cultuur voor de onderbouw van het voortgezet onderwijs;
- eindtermen voor de kunstvakken in de bovenbouw van het voortgezet onderwijs (ckv, kunst algemeen, muziek, beeldende kunst en vormgeving, theater, dans).
- leerlingen verwerven kennis en krijgen waardering voor cultuur. Ze leren creatief om te gaan met beeld, geluid, tekst en beweging. Cultuuronderwijs stimuleert hen om te reflecteren op cultuur, in heden en verleden, en op hun eigen plek in de wereld. Ze ontwikkelen hun waarneming, verbeeldingskracht en uitdrukkingsvermogen en een onderzoekende houding.
Wat is erfgoededucatie?
Doelbewust leren over en met materieel en immaterieel erfgoed via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools. Daarbij doen leerlingen aan de hand van sporen uit het verleden kennis en vaardigheden op en ontwikkelen zij inlevingsvermogen en persoonlijk, cultureel en historisch bewustzijn.
Erfgoed en erfgoededucatie
Erfgoededucatie betreft het leren over en door middel van erfgoed in de eigen omgeving waarbij het heden gekoppeld wordt aan het verleden of de herinnering. Het leren loopt uiteen van vermeerderen van kennis en vaardigheden, ervaren (zintuiglijk, affectief en cognitief), verbanden zien en betekenis geven, tot bewustzijn ontwikkelen van wat gemaakt is. Over het algemeen wordt binnen erfgoededucatie een vierdeling gemaakt: musea, archeologie, monumenten en archieven.Erfgoededucatie in het onderwijs
De term erfgoedonderwijs wordt wel gebruikt om specifiek de erfgoededucatie binnen het formeel funderend onderwijs aan te duiden. Erfgoededucatie is geen apart schoolvak, en staat altijd in relatie tot andere leergebieden. In het primair onderwijs sluit erfgoededucatie aan bij kerndoel 56 in het leergebied Kunstzinnige oriëntatie, ‘De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed,’ en bij het leergebied Oriëntatie op jezelf en de wereld. In het voortgezet onderwijs wordt erfgoededucatie vaak gekoppeld aan de vakken geschiedenis en aardrijkskunde en aan een terrein als burgerschapsvorming. Het doel van erfgoededucatie hoeft niet altijd kennis van erfgoed te zijn. Erfgoeddidactiek blijkt ook een goed middel om nieuwe vormen van onderwijs vorm te geven, zoals samenwerkend en onderzoekend leren. Erfgoededucatieprofessionals accentueren het verschil tussen erfgoededucatie en geschiedenis. Waar erfgoededucatie het verleden dichtbij de leerlingen brengt, leert geschiedenisonderwijs om objectief en met enige afstand naar het verleden te kijken.Erfgoededucatie buiten het onderwijs
De educatieactiviteiten van erfgoedinstellingen zijn zowel op het onderwijs gericht als op een breder publiek. Vooral musea hebben een educatieve publiekstaak en verzorgen educatieve presentaties in de musea zelf, op internet en/of via andere media.Bekijk ook
Filmpjes die onderdeel zijn van de cursus Wijzer met Erfgoededucatie van Erfgoed Brabant.Wat is kunsteducatie?
Doelbewust leren over en met kunst via gerichte instructie, zowel binnen- als buitenschools. Kunsteducatie kent drie aspecten die al dan niet gezamenlijk voorkomen: productie (kunst maken), receptie (kunst beschouwen) en reflectie (nadenken over kunst).
Kunsteducatie omvat educatie over beeldende kunst en vormgeving, muziek, theater, dans, film, literatuur, poëzie en architectuur. Het gaat daarbij niet alleen om meer traditionele kunstvormen, maar ook om actuele (mediakunst, urban arts, …) en toegepaste vormen (design, mode, …) en om cross-overs tussen disciplines. Kunsteducatie heeft drie aspecten: productie, receptie en reflectie. Productie betreft het zelf produceren of uitvoeren van kunst. Hier leert de leerling artistieke technieken en expressievormen beheersen en een creatief proces doorlopen. Receptie betreft leren door kunstobjecten en producties te ervaren. Bij reflectie gaat het om het nadenken en spreken over de betekenis van kunst. Hierbij leert de leerling een esthetisch oordeel vormen en leert hij over de sociale en historische context van kunst. In al deze aspecten doet de leerling kennis en inzicht op over kunst.Wat verstaan we onder kunstvakonderwijs?
Onderwijs tot uitvoerend, scheppend en toegepast werkend kunstenaar en tot kunstvakdocent aan erkende hbo-kunstopleidingen.
De term kunstvakonderwijs wordt over het algemeen gebruikt voor de erkende hbo-kunstopleidingen. Het gehele beroepsonderwijs in de kunsten is veel breder. Er bestaan ook mbo-kunstopleidingen en particuliere opleidingen tot uitvoerend, scheppend en toegepast werkend kunstenaar.Wat is media-educatie?
Doelbewust leren over en met media, zowel binnen- als buitenschools. Media-educatie leert mensen kundig en kritisch omgaan met (massa)media.
Media-educatie is een breed terrein en verwijst zowel naar media als expressiemiddel als naar media als maatschappelijk verschijnsel of als techniek. Onder media-educatie wordt dan ook zowel het zelf maken van een film of game verstaan als het leren over bijvoorbeeld privacy op het internet. Media-educatie sluit aan bij de kerndoelen en eindtermen van diverse leergebieden in het formeel funderend onderwijs, onder meer bij Kunstzinnige oriëntatie en Oriëntatie op jezelf en de wereld in het primair onderwijs en bij de vakken ckv en maatschappijleer in het voortgezet onderwijs. Media-educatie wordt wel onder cultuureducatie ingedeeld maar door de breedte van deze term is dit maar ten dele logisch. Met name daar waar media-educatie kijkt naar media als expressiemiddel en naar beeldvorming en betekenisgeving in en door media, is media-educatie onderdeel van cultuureducatie. Mediakunst wordt bestudeerd en beoefend als onderdeel van kunsteducatie waardoor kunsteducatie en media-educatie elkaar deels overlappen.Heb je een vraag of mist er in deze faq nog een definitie? We horen het graag via vraag@lkca.nl.
Hoe kunnen mbo-scholen en culturele instellingen een creatief keuzedeel ontwikkelen?
Hoeveel studenten, docenten en scholen doen mee met de MBO Cultuurkaart?
Wat is burgerschapsonderwijs?
Wat is de MBO Cultuurkaart?
Wat zijn keuzedelen?
Overheid
Tool voor cultuurbeleid
Is er een tool voor beleidsmakers om gemeentelijk beleid voor cultuureducatie en cultuurparticipatie (verder) te ontwikkelen?
Community arts
Wat is community arts?
Meer lezen
Website Demos (Vlaanderen) Kunst in transitie. Manifest voor participatieve kunstpraktijken (Sandra Trienekens & Wouter Hillaert, 2015)Wat kunnen gemeenten bereiken met community arts?
Welke inspirerende voorbeelden zijn er van community arts projecten?
Meer voorbeelden
Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016) Projecten KunstLoc BrabantHoe financier je cultuurprojecten op wijkniveau of community arts projecten?
Voorbeelden
KunstLoc Brabant Buurtcultuurfonds ZwolleWat kan de cultuurcoach betekenen voor cultuurprojecten in de wijk?
Voorbeeld
Cultuurfonds Noord-BrabantHoe richt je een ontmoetingsplek(ken) in, waar culturele organisaties samen met andere organisaties een programmering organiseren?
Interactief cultuurbeleid
Waarom zou je inwoners betrekken bij het voorbereiden en maken van gemeentelijk cultuurbeleid?
- Door interactieve beleidsvorming geef je inwoners meer directe invloed. Een mogelijk effect daarvan is het creëren van draagvlak en betrokkenheid.
- De kennis, informatie, deskundigheid en ervaring van burgers zet je in en kan leiden tot een vergroting van het probleemoplossend vermogen.
Hoe betrek je inwoners bij cultuurbeleid?
- standpunten en inzichten ophalen bij verschillende doelgroepen uit de samenleving
- co-creatie
- inspraakavonden
- volledige beslissingsbevoegdheid, waarbij de gemeenteraad gebonden is aan de uitkomsten van het interactieve beleidsproces.
Jeugdwet en cultuur
Wat is de Jeugdwet?
Wat kan cultuur betekenen voor de uitvoering van de Jeugdwet?
Lees meer
Welke praktijkvoorbeelden laten zien hoe de cultuursector en de Jeugdwet goed samengaan?
Kerntaken van de overheid
Wat zijn de wettelijke taken van het rijk?
In de Wet op het specifiek cultuurbeleid staat dat de minister of staatssecretaris voor Cultuur elke vier jaar het cultuurbeleid vastlegt in een nota, als basis voor de subsidieverstrekking. Het rijk ondersteunt een hoogwaardig over het land gespreid aanbod van culturele instellingen van (inter)nationale betekenis.
Het ministerie van OCW verstrekt vierjarige subsidies aan instellingen die behoren tot de Landelijke Culturele Basisinfrastructuur (BIS). Doelstellingen voor cultuureducatie en -participatie behoren tot de criteria voor subsidie. In de BIS zitten culturele instellingen met een specifieke functie in het landelijke bestel, of instellingen die een kernfunctie vervullen in de regionale en stedelijke infrastructuur. Ook de cultuurfondsen vallen onder de BIS. De Raad voor Cultuur adviseert het ministerie van OCW over het cultuurbeleid.
In de regeling op het specifiek cultuurbeleid is opgenomen dat één instelling in de BIS zich met zijn kernactiviteit richt op amateurkunst en cultuureducatie. Het LKCA is de BIS-instelling die amateurkunst en cultuureducatie ondersteunt met kennis en netwerken. Het Fonds voor Cultuurparticipatie is de instelling die subsidies verstrekt voor cultuurparticipatie en cultuureducatie.
Wet op het specifiek cultuurbeleid Regeling op het specifiek cultuurbeleid Over het Fonds voor Cultuurparticipatie
Welke invloed heeft de Tweede Kamer op het beleid voor cultuureducatie en actieve cultuurparticipatie?
- Motie Asscher (PvdA) en Bergkamp (D66) voor de ondersteuning van muziekonderwijs na 2020.
- Motie Van Toorenburg (CDA) en Dik-Faber (ChristenUnie) over reizen naar culturele instellingen voor schoolklassen in het primair onderwijs.
- Motie Monasch (PvdA) en Van Veen (VVD) waarin de regering wordt verzocht een overkoepelend referentiekader voor cultuureducatie te ontwikkelen.
Wat is de taakverdeling tussen de drie overheidslagen?
- de bekostiging en het wettelijk kader van het onderwijs;
- de educatieve opdracht aan culturele instellingen met rijksfinanciering;
- de landelijke ondersteuning (innovatie, kennis en netwerken) en cultuurfondsen.
- een breed en samenhangend cultureel aanbod voor scholen;
- bemiddeling van het aanbod;
- aansluiting binnenschools- en buitenschools;
- afspraken met scholen (bijvoorbeeld in het kader van de ‘Lokale Educatieve Agenda’).
In hoeverre schept het rijk de kaders voor provinciaal en gemeentelijk beleid?
Gemeenten en provincies spelen een belangrijke rol in de publieke financiering van cultuur. Er geldt voor hen geen wettelijke verplichting voor cultuureducatie en cultuurparticipatie, zoals de Wet op het specifiek cultuurbeleid. Zij maken eigen keuzes en afwegingen, waardoor de culturele infrastructuur per gemeente en provincie verschilt.
Door de vierjarige landelijke beleidscyclus, convenanten, beleidsprogramma’s en impulsen zijn decentrale overheden wel geneigd om hun beleid op het rijksbeleid af te stemmen; financiële matching maakt het mogelijk om gedeelde doelen te realiseren. Een voorbeeld is het landelijke beleidsprogramma Cultuureducatie met Kwaliteit. Hier geldt dat beleidsdoelen over kwaliteitsverbetering gedeeld worden door de overheden. De invulling van de aanpak verschilt per deelnemende gemeente en provincie, al naar gelang wat er lokaal of regionaal nodig is.
Hoe maak je (subsidie)afspraken met culturele organisaties in je gemeente?
- Aantal jaarlijkse uitleningen van boeken (voor bibliotheek);
- Bereik aan nieuwe deelnemers (project actieve cultuurparticipatie);
- Aantal bereikte leerlingen (cultuureducatie project).
Ouderen en cultuur
Waarom zou je als gemeente cultuurparticipatie onder ouderen stimuleren?
Bij welke drempels voor cultuurdeelname van ouderen kan de gemeente een rol spelen?
Hoe kun je met cultuurparticipatie voor ouderen aanhaken bij de WMO en WPG?
Meer weten
Cultuur en ouderen op LKCA.nl Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016)Wat zijn Age Friendly Cities en wat kan ik daarmee als gemeente?
Meer informatie en inspiratie
Website Age-friendly community Nederland Age Friendly Cultural Cities (Fonds voor Cultuurparticipatie) Infographic opbrengsten 5 jaar Age Friendly Cultural Cities (Fonds voor Cultuurparticipatie)Participatiewet en cultuur
Wat betekent de Participatiewet voor de cultuursector?
Meer informatie
Ondernemen met de Participatiewet Meer over de Participatiewet (Rijksoverheid.nl)Hoe betrek je cultuur in de uitvoering van de Participatiewet?
Meer informatie
Ondernemen met de Participatiewet (LKCA.nl, 14 december 2017) Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016)Waarom zou je voor mensen met een zorgvraag of een afstand tot de arbeidsmarkt kunst- en cultuuractiviteiten organiseren?
Meer voorbeelden
Ondernemen met de Participatiewet (LKCA.nl, 14 december 2017) Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016)Welke voorbeelden uit de praktijk laten zien hoe de cultuursector en de participatiewet goed samengaan?
Meer voorbeelden
Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016)Welke geldstromen gaan er om in de Participatiewet, die aangewend kunnen worden voor crossovers cultuur en zorg/welzijn/arbeidsparticipatie projecten?
Meer voorbeelden
Inspiratiegids voor Lokaal Beleid (LKCA, 2016)Cultuurparticipatie
Cultuurcoach
Wat is een cultuurcoach?
Lees meer
Hoe zet je een cultuurcoach in als gemeente?Hoe word ik cultuurcoach?
Samenwerking sport en cultuur
Waarom zou je de samenwerking tussen sport en cultuur stimuleren?
- De lokale praktijk vraagt erom: de situatie bij sport- en cultuurverenigingen qua ledenaantallen, vrijwilligersbeleid, accommodatiegebruik e.d, komt grotendeels overeen;
- Sport en cultuur dragen beide bij aan identiteit, gezondheid, talentontdekking en –ontwikkeling en zingeving;
- Sport en cultuur dragen beide bij aan maatschappelijke vraagstukken: participatieverhoging, de vitaliteit van krimpgebieden en de leefbaarheid in stadswijken.
Lees meer
Sport en Cultuur op LKCA.nlWat kan de combinatiefunctionaris betekenen in de samenwerking tussen sport en cultuur?
Wat zijn goede voorbeelden van de samenwerking tussen sport en cultuur met maatschappelijke meerwaarde?
Curriculumontwikkeling
Wat is Curriculum.nu?
- Samenhang in de onderwijsinhoud bevorderen;
- Zorgen voor doorlopende leerlijnen: een soepele overgang van de voorschoolse periode naar het primair onderwijs, van primair naar voortgezet onderwijs en van voortgezet onderwijs naar vervolgonderwijs;
- Overladenheid in het onderwijsprogramma terugdringen. De ontwikkelteams denken na over 70% van het curriculum om landelijk afspraken over te maken, zodat 30% overblijft voor eigen invulling van de scholen;
- Duidelijkheid bieden aan scholen: wat moeten alle leerlingen leren en hoeveel ruimte is er over voor eigen invulling?
- Een betere balans brengen in de hoofddoelen van het onderwijs.
Cultuur- en erfgoedinstellingen
Erfgoedbeleid
Welke wettelijke taken hebben gemeenten voor cultureel erfgoed?
- De gemeente is op grond van de Wabo (Wet algemene bepalingen omgevingsrecht) het bevoegd gezag voor het verlenen van alle monumentenvergunningen voor gebouwd erfgoed (rijks-, provinciaal en gemeentelijk), beschermde historische buitenplaatsen en voor archeologisch erfgoed (voor zover niet rijksbeschermd). In de nieuwe omgevingswet worden de gemeenten ook het bevoegd gezag voor de beschermde archeologische rijksmonumenten.
- De gemeente stelt op grond van de Monumentenwet een deskundige adviescommissie voor erfgoed in.
- De gemeente stelt op grond van de Monumentenwet voor haar van rijkswege aangewezen beschermde stads- en dorpsgezichten een beschermend bestemmingsplan in.
- De gemeente maakt op grond van het Besluit ruimtelijke ordening bij al haar ruimtelijke planvorming een analyse van het aanwezige erfgoed en een bestemmingsplan. Een degelijke cultuurhistorische paragraaf is daarbij een goede basis.
- Herbestemming van vrijkomend monumentaal erfgoed.
Welke rol speelt de gemeente in het behoud en ontwikkeling van immaterieel erfgoed?
Hoe zetten gemeenten hun erfgoed in ter versterking van de identiteit en betrokkenheid van inwoners?
Welke landelijke leerlijnen voor erfgoededucatie zijn er?
Welke lokale en regionale leerlijnen voor erfgoededucatie zijn er?
Primair onderwijs
Wat is een cultuurcoördinator?
Hoe word je icc-trainer?
Geldt er een verplicht aantal uren voor cultuureducatie in het basisonderwijs?
Wat zijn kerndoelen?
Welke kerndoelen gelden voor het leergebied Kunstzinnige oriëntatie?
- 54. De leerlingen leren beelden, taal, muziek, spel en beweging te gebruiken, om er gevoelens en ervaringen mee uit te drukken en om er mee te communiceren.
- 55. De leerlingen leren op eigen werk en dat van anderen te reflecteren.
- 56. De leerlingen verwerven enige kennis over en krijgen waardering voor aspecten van cultureel erfgoed.
In welk leergebied is erfgoededucatie ondergebracht?
- 51. De leerlingen leren gebruik te maken van eenvoudige historische bronnen en ze leren aanduidingen van tijd en tijdsindeling te hanteren.
- 52. De leerlingen leren over kenmerkende aspecten van de volgende tijdvakken: jagers en boeren; Grieken en Romeinen; monniken en ridders; steden en staten; ontdekkers en hervormers; regenten en vorsten; pruiken en revoluties; burgers en stoommachines; wereldoorlogen en holocaust; televisie en computer.
- 53. De leerlingen leren over de belangrijke historische personen en gebeurtenissen uit de Nederlandse geschiedenis en kunnen die voorbeeldmatig verbinden met de wereldgeschiedenis.
Waar staan de uitwerkingen van de leerlijnen en tussendoelen horend bij de kerndoelen?
- karakteristieken van de leergebieden;
- toelichtingen per kerndoel;
- een overzicht van tussendoelen voor groep 1/2; groep 3/4; groep 5/6; groep 7/8;
- uitgewerkte voorbeelden van leerlijnen per discipline.
Wat is een CultuurProfielSchool?
Hoe word je een CultuurProfielSchool?
Wat zijn de leereffecten van kunsteducatie?
Wat leerlingen leren van kunsteducatie, is niet eenduidig te benoemen. Het hangt af van allerlei factoren, met name van de didactisch aanpak. De ene keer leren leerlingen van kunst, de andere keer leren ze iets over kunst of juist met kunst.
Leereffecten kun je onderverdelen in:- kunstzinnige / intrinsieke effecten: opbrengsten met betrekking tot kunstzinnige kennis, vaardigheden en houdingen;
- niet-kunstzinnige / extrinsieke effecten: andere opbrengsten van het leerproces, niet specifiek voor kunstonderwijs.
- een vermogen in het domein van de kunsten;
- een algemene gedraging om nieuwe, zinvolle ideeën en oplossingen te produceren;
- kenmerk van een leeromgeving.
Welke factoren maken het verschil als het gaat om het vaststellen van de leereffecten?
Hoe kun je de leereffecten van kunsteducatie benutten ter legitimering van de kunstvakken?
Is er een verdiepende opleiding na het afronden van de icc-cursus?
Diversiteit en inclusie
Wat verstaan we onder inclusie en diversiteit?
Wat is de Code Diversiteit & Inclusie?
Maakt jouw organisatie al structureel werk van diversiteit en inclusie?
Hoe maak je inclusie in jouw organisatie de vanzelfsprekende norm?
Wat zijn de &Awards? En hoe kun je iemand of een organisatie nomineren?
Waar vind ik onderzoek naar diversiteit en inclusie in de cultuursector?
Speciaal onderwijs
Wat zijn de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie in het speciaal onderwijs?
Leerlingen met enkelvoudige beperking/stoornis
Voor deze groep leerlingen omvat het leergebied kunstzinnige oriëntatie de domeinen tekenen en handvaardigheid, muziek, en spel en beweging. Kerndoelen so leergebied kunstzinnige oriëntatie (PDF) Zeer moeilijk lerenden Voor deze groep leerlingen omvat het leergebied kunstzinnige oriëntatie de domeinen tekenen en handvaardigheid, muziek en dramatische vorming. Kerndoelen so leergebied kunstzinnige oriëntatie (PDF) Leerlingen met psychiatrische problematiek Kerndoelen voor leerlingen met psychiatrische problematiek, dan wel ernstige leer- en/of gedragsproblemen, en voor het voortgezet speciaal onderwijs zijn nog in ontwikkeling. Alle kerndoelen voor speciaal onderwijs Kerndoelen speciaal (basis)onderwijs bij SLO (PDF)Wat zijn de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie in het speciaal basisonderwijs?
Wat zijn de de kerndoelen voor kunstzinnige oriëntatie in het voortgezet speciaal onderwijs (vso)?
Wat zijn de eindtermen en eindexamens in het voortgezet speciaal onderwijs?
CKV
Wat zijn de vier (samenhangende) domeinen van het examenprogramma CKV havo/vwo?
Verkennen
De leerling verkent welke ervaringen hij heeft, welke kunst hij kent, wat hem aanspreekt en welke opvattingen hij heeft over kunst. Hij beziet hoe zijn opvattingen zijn gevormd en vergelijkt deze met die van klasgenoten, leeftijdsgenoten en anderen zoals experts en kunstenaars.Verbreden
De leerling begeeft zich buiten de eigen vertrouwde kunstwereld en stelt zich open voor uiteenlopen kunstuitingen in ‘levensechte professionele contexten’, zoals theater, bioscoop, atelier. De leerling beschouwt deze uitingen vanuit verschillende dimensies. Voorbeelden van dimensies zijn: ambachtelijk en industrieel, traditie en innovatie, lokaal en globaal.Verdiepen
De leerling verdiept zich in het creatief artistiek proces, door een of meer aspecten te onderzoeken. Zoals: de productie van een kunstwerk. De leerling past daarbij onderzoeksvaardigheden toe.Verbinden
De leerling legt verbanden tussen de drie domeinen, reflecteert hierop en licht deze toe in een gesprek, presentatie of dossier.Wat is het doel van het examenprogramma CKV havo/vwo?
Is er een minimum aantal lesuren voor CKV?
Wat is de studielast van CKV havo/vwo en hoe wordt het getoetst?
Wat moet een school vastleggen over de examinering van CKV?
- alle onderdelen van het examenprogramma;
- de wijze van examinering (mondeling, schriftelijk, praktisch) van de verschillende onderdelen;
- de mogelijkheden tot herkansing van de verschillende onderdelen;
- de weging van de verschillende onderdelen.
Waar kan een school terecht voor vragen over examens?
Waar kunnen leerlingen en ouders terecht als zij vragen hebben over examens?
Zijn de kunstvakken en CKV verplicht voor leerlingen in de bovenbouw van het vmbo?
Wat is de essentie van CKV in de bovenbouw van het vmbo?
Uit welke onderdelen bestaat het examenprogramma CKV voor het vmbo?
Oriëntatie op leren en werken
De leerling kan zich oriënteren op de eigen loopbaan en het belang van kunst en cultuur in de maatschappij.Basisvaardigheden
De leerling kan basisvaardigheden toepassen die betrekking hebben op communiceren, samenwerking en informatie verwerven en verwerken.Culturele en kunstzinnige vorming en verdieping
De leerling kan zich een beeld vormen van het culturele en kunstzinnige veld door te kiezen voor en actief deel te nemen aan ten minste vier culturele en kunstzinnige activiteiten die gerelateerd zijn aan verschillende kunstvakken (zoals bijvoorbeeld beeldende vorming, muziek, dans en drama). Ten minste één kunstzinnige activiteit resulteert in de productie en presentatie van eigen werk.Reflectie en kunstdossier
De leerling kan zijn culturele en kunstzinnige ontwikkeling inzichtelijk maken in een kunstdossier, waarvan de vorm door de school en de leerling tezamen bepaald wordt. Hij kan daarmee verslag doen van alle activiteiten die zijn ondernomen en hierop reflecteren.Moeten vmbo-leerlingen ook examen doen in CKV?
Hoeveel uur wordt aan CKV in het vmbo besteed?
Cultuureducatie met Kwaliteit
Wat doen wij als LKCA voor Cultuureducatie met Kwaliteit?
Wat gebeurt er met het subsidiegeld uit het programma?
Welke aanvullende projecten zijn gefinancierd uit Cultuureducatie met Kwaliteit?
Wat zijn de Kennis Delen Festivals?
Hoe kun je kennis delen op een manier die echt loont en hoe maak je gebruik van elkaars expertise?
Wat zijn de werkzame elementen in de manier waarop penvoerders vorm geven aan Cultuureducatie met Kwaliteit?
Wat is kwaliteit?
De term kwaliteit spreekt niet voor zichzelf. Het is een ambigu begrip. De betekenis ervan is nooit gegeven, maar wordt altijd bepaald door mensen. Iedereen vindt kwaliteit belangrijk, maar maatstaven kunnen verschillen. Kwaliteit vul je in al naar gelang je situatie, invalshoek, voorkeur, verantwoordelijkheid, handelingsperspectief of belangen. Het (waarde)oordeel over kwaliteit is kortom afhankelijk van wie het uitspreekt.
Kwaliteit is in iedere sector van belang, maar nog net iets meer in het onderwijs, omdat alle kinderen recht hebben op goed onderwijs. De rijksoverheid maakt daarom via basiseisen, in de vorm van kerndoelen, duidelijk wat zij verwacht. Bovendien stelt het ministerie van OCW aanvullende regels en verplichtingen op, zoals toetsen, een leerlingvolgsysteem, referentieniveaus en leerlijnen. Schoolbesturen zijn formeel verantwoordelijk voor onderwijskwaliteit. Zij sturen vooral op opbrengsten (Cito-scores).
Scholen hebben veel vrijheid om hun onderwijs naar eigen inzicht in te vullen. Die autonomie kan echter ingeperkt worden door mechanismen van verantwoording en toezicht. Besturen moeten leeropbrengsten verantwoorden aan het ministerie, individuele scholen aan hun bestuur. De Inspectie van het onderwijs beoordeelt scholen regelmatig (vierjaarlijks) op kwaliteit. Kwaliteit kan hierdoor gekwantificeerd raken; verworden tot een beleidstarget met meetbare prestatie indicatoren, met name gericht op effectiviteit.
Een smalle benadering van de definitie van kwaliteit, gereduceerd tot meetbare onderwijsopbrengsten, is een risico voor cultuureducatie. Wat gebeurt er met dit leergebied dat brede, persoonsvormende doelen heeft in een cultuur die meetbaarheid tot norm verheft?
De kans is groot dat er minder tijd en aandacht aan cultuuureducatie besteed wordt. Professionals zullen over het algemeen een veel bredere kwaliteitsopvatting hebben, die uitgaat van ontwikkeldoelen en van waarom ze in het onderwijs werken.
Uit een analyse van Frissen et al. (2015) van het discours over kwaliteit blijkt dat bestuurlijke partijen dominant zijn in het gesprek over onderwijskwaliteit. Het ministerie van OCW, de Inspectie van het onderwijs en de onderwijsbesturen verenigd in de PO-Raad voeren de boventoon, spelers in het primaire proces (schoolleiders en leraren) zijn ondervertegenwoordigd. Er is een brede dialoog tussen alle betrokkenen nodig om het kwaliteitsbegrip, ook van cultuureducatie, vanuit een variëteit aan perspectieven in te vullen.
Wat weten we over de kwaliteit van cultuureducatie?
De rode draad door de geraadpleegde literatuur over kwaliteit is ‘keuzes maken’. Welke keuze je ook maakt, het is cruciaal om hier bewust mee om te gaan. Op keuzes, en onderliggende criteria en waarden kun je reflecteren en met elkaar in gesprek gaan. Reflectie en dialoog zijn belangrijk, op uitvoerend én bestuurlijk niveau. Kwaliteit wordt volgens Hooge et al. (2015) namelijk bepaald in de zone waar samenwerking tussen mensen tot stand komt. Professionals zitten niet zonder meer op één lijn. Ze zijn verwikkeld in micropolitieke processen van overleg, gezamenlijk visie en plannen maken, afstemming, onderhandeling, uitruil en machtsstrijd. Van belang voor gedeeld begrip is de uitoefening van gedeeld en gespreid leiderschap, en gezamenlijke of participatieve besluitvorming.
Voor cultuureducatie wordt het sturen op kwaliteit in het algemeen overgelaten aan de schoolleider en de cultuurcoördinator, ieder vanuit een eigen logica. Bij veranderingen of vernieuwingen in de schoolorganisatie speelt de schoolleider altijd een cruciale rol. Een schoolteam dat wil werken aan de kwaliteit van cultuureducatie zal oog moeten hebben voor de diversiteit in perspectieven, voorkeuren, waarden en opvattingen die er leven in de groep, en daarover in gesprek gaan. Dat kwaliteit geen gegeven is geldt namelijk zeker voor cultuureducatie dat een grote verscheidenheid kent in inhouden, didactieken en toetsvormen. Niet iedere leerkracht voelt zich ook even bekwaam om les te geven in de diverse disciplines.