Michelle van Aggelen
Na mijn studie aan de ArtEZ Hogeschool voor de Kunsten heb ik projecten opgezet in het onderwijs, musea en theater. Vanuit mijn rol als projectleider, docent en maker inspireerde ik mijn doelgroepen om te reflecteren én reageren op de wereld om hen heen.
Door goed te leren luisteren naar de behoefte van de doelgroep, scholen én culturele instellingen kwam ik tot mijn meest betekenisvolle programma’s. Altijd vond hier interactie plaats tussen de doelgroep, de kunstpraktijk en maatschappelijke ontwikkelingen.
Tot op de dag van vandaag speelt de visie van pedagoog John Dewey een belangrijke rol in mijn loopbaan. Hij bepleit dat leren een actief proces dient te zijn, in een leeromgeving die een levensechte afspiegeling vormt van de maatschappij. Dat wil zeggen dat kunst- en cultuureducatie betekenisvol wordt wanneer zij aansluit bij de leefwereld van het kind én bij actuele culturele ontwikkelingen.
Ik krijg energie van het tot stand brengen van nieuwe samenwerkingen en concepten. Ik hecht belang aan het opbouwen van duurzame relaties binnen een stevig netwerk. Met veel interesse volg ik het onderzoek van het LKCA over het leerecosysteem. Daarbij speelt het leggen van verbindingen een essentiële rol bij het leren en ontwikkelen. Formeel, informeel en non-formeel leren komen hier samen.
Bij LKCA houd ik me bezig met kennisdeling rond het programma CmK, Caribisch Nederland en de buitenschoolse cultuureducatie.