Petra Faber (zij/haar/haar)
De eerste jaren van mijn leven bracht ik door in Nigeria. Hier werd ik me ervan bewust dat er andere perspectieven zijn dan alleen het Nederlandse. Ik besef daardoor ook hoe moeilijk het is om andere culturen écht goed te doorgronden. Het is al moeilijk genoeg om de gewoontes en gebruiken van je schoonfamilie goed te leren kennen …
Als student kunstgeschiedenis interviewde ik ooit interieurarchitecten over wat zij hadden geleerd van hun leermeester aan de kunstacademie. Zij noemden loskomen van conventies en je eigen creativiteit gebruiken als de belangrijkste voorwaarden voor een goed ontwerpproces. Het werk van Gerrit Rietveld is voor mij een inspirerend voorbeeld van hoe je als kunstenaar kunt loskomen van conventies en oplossingen kunt bedenken die nooit eerder bedacht zijn. Daarom probeer ik ook in mijn werk een vraag of ontwikkeling onbevooroordeeld en onbevangen te benaderen. Een frisse blik op elk vraagstuk, dát streef ik na.
‘Zoek uit wat er al bekend is over leerecosystemen’ of ‘Hoe kun je creativiteit stimuleren in het mbo’. Dát zijn onderwerpen die ik als Specialist Onderzoek voor cultuuronderwijs leuk vind om uit te zoeken. Zo voorzie ik mijn collega’s en de professionals in het veld van informatie zodat zij goed op de hoogte zijn van de actuele stand van zaken op het gebied van cultuuronderwijs.