Cultuur+Educatie 50
Wat is onderzoek?
Vera Meewis, Ariane van Heijningen en Theisje van Dorsten beschrijven in drie persoonlijke bijdragen wat onderzoek doen precies behelst en wat onderzoekers drijft. Ze lieten zich daarbij inspireren door de onderzoeksconferentie 2018 van het LKCA. In een inleidend artikel schetst de redactie de rode draden in de diverse aanpakken van onderzoekers.
Lees het artikel van Vera Meewis
Lees het artikel van Ariane van Heijningen
Lees het artikel van Theisje Dorsten
Kijken naar kunst(onderwijs)
Om grip te krijgen op goed kunstonderwijs kijken wetenschappers naar het gedrag van kunstdocenten: wat doen zij en waarom doen ze dat? Melissa Bremmer beschrijft het stimulated recall interview en Edwin van Meerkerk vertelt over logboeken als onderzoeksinstrument. Evert Bisschop Boele laat zien hoe je met etnografisch onderzoek de essentie van kunstbeoefening beter kunt begrijpen.
Lees het artikel van Melissa Bremmer
Lees het artikel van Edwin van Meerkerk
Lees het artikel van Evert Bisschop Boele
Onderzoek als interventie
Onderzoekers kunnen behalve de werkelijkheid beschrijven deze ook proberen te veranderen en te verbeteren. Mieke Klaver en Wim Burggraaff schrijven over hun handelingsonderzoek in een Haagse woonflat en Emiel Heijnen legt uit hoe in ontwerponderzoek praktijkverbetering en theorievorming hand in hand gaan.
Lees het artikel van Mieke Klaver en Wim Burggraaff
Lees het artikel van Emiel Heijnen
Op zoek naar verklaringen
Meer grip krijgen op causale relaties is het doel van kwantitatief en experimenteel onderzoek. John Lievens en Jessy Siongers beschrijven wat er allemaal komt kijken bij grootschalige surveys en Artur Jaschke legt uit wat je moet doen om betrouwbare effecten van een interventie op het spoor te kunnen komen.
Lees het artikel van John Lievens en Jessy Siongers
Lees het artikel van Artur Jaschke
Kunst als (zelf)onderzoek
Kunst zelf kan ook een vorm van onderzoek zijn, waarbij de kunstenaar geen object van onderzoek is, maar zelf al doende data verzamelt. Dit is het uitgangspunt bij artistiek-educatief onderzoek en maakonderzoek. Pol Taverne beschrijft A/r/tography, Bart van Rosmalen vertelt over de muzische aanpak en Arja Veerman en Jan IJzermans belichten de makersdialogen.
Lees het artikel van Pol Taverne
Lees het artikel van Bart van Rosmalen
Lees het artikel van Arja Veerman en Jan IJzermans
Historisch-theoretisch
Je hoeft niet altijd de praktijk in om kennis te verzamelen. Piet Hagenaars legt uit hoe je via archieven en documentanalyse meer te weten kunt komen over het cultuuronderwijsbeleid van de afgelopen decennia. En Barend van Heusden vertelt hoe het eigen hoofd door nadenken, redeneren en theoretiseren kennis kan opleveren.
Lees het artikel van Piet Hagenaars
Lees het artikel van Barend van Heusden
LKCA probeert publicaties zo toegankelijk mogelijk aan te bieden. Neem contact met ons op bij ontoegankelijke informatie via info@lkca.nl.
Reageer (je reactie verschijnt na goedkeuring, vanwege spam)